2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس
3دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی دانشگاه یزد
تاریخ دریافت: 14 مرداد 1396،
تاریخ بازنگری: 14 فروردین 1397،
تاریخ پذیرش: 09 خرداد 1397
چکیده
مسأله شناخت اعراف و رجال آن از جمله مسائل چالشبرانگیز میان مفسران در تفسیر سوره اعراف است که درباره آن آراء فراوانی از سوی مفسران اظهار شده؛ اما بیشتر آنها فاقد مستند قرآنی و روایی کافی هستند. نوشتار حاضر، ضمن بررسی آراء مفسران، آنها را به دو دسته اصلی تقسیم کرده و در ارزیابی و انطباق آنها با سیاق آیات سوره اعراف و روایات منقول از معصومان(ع)، چنین نتیجه میگیرد که اولاً: کلمه اعراف به معنای کنگرههای حجاب میان بهشتیان و جهنمیان است. ثانیاً: ممکن است بتوان اعراف را با صراط تطبیق کرد که نیازمند بررسی بیشتر است. ثالثاً: از میان دو نظر اصلی درباره مصادیق رجال اعراف، یعنی «پیامبران و اوصیای ایشان» و «کسانی که حسنات و سیئاتشان برابر است»، قول اول با سیاق آیات و روایات، انطباق کامل دارد؛ اما نظر دوم، به دلیل ناسازگاری با سیاق آیات سوره اعراف و اضطراب برخی مستندات روایی آن، چندان قابل قبول به نظر نمیرسد.
Evaluation of the Ideas of Interpreters about Determining the object of "Araaf Men"; by Aproaching to the Consistency of Context with Exegetical Traditions
1Associate Professor of Quran and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran
2Ph.D. student of Quran and Hadith Sciences, Tarbiat Modares University, Tehran
3Ph.D. Student of Comparative Interpretation, Yazd University
چکیده [English]
Comprehending "Araaf" and "Araaf men", is a challenging problem amongst the interpreters when they want to interpret Araaf chapter due to multiple different opinions. However, most of those don't have enough traditional and Quranic supporting documents. In this article, we studied different ideas of interpreters and divided them into two main categories. Studying and comparing Araaf verses with the Araaf chapter context, and related traditions, we concluded: First, the word “Araaf” means veiled castelled between heavenly and hellish people. Secondly, Araaf can imply “seraat” which itself needs more research. Thirdly, between two ideas related to objects of Araaf men, "prophets and their close group of followers" and "the man by equal goods and bads", the first idea is closer to context of tradition and verses. But the second idea is not enough reliable, according to the context of "Araaf" chapter and disjointed traditional documents.
قاضی القضاة، عبد الجبار بن احمد همدانی، (۱۴۲۷ق)، شرح الأصول الخمسة، تعلیق الإمام أحمد بن الحسین بن أبیهاشم، تحقیق وتقدیم: عبد الکریم عثمان، قاهرة: انتشارات مکتبة وهبة.
قرطبی، محمد بن احمد، (1364ش)، الجامع لأحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو.
کلینی، محمد بن یعقوب، (1407ق)، الکافی، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مجلسی، محمدباقر، (۱۴۰۳ق)، بحار الانوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مصطفوی، سید حسن، (1430ق)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بیروت: دار الکتب العلمیة.
میر باقری، سید محسن، (بیتا)، کلام و عقاید، تهران: انتشارات دانشکده مجازی علوم قرآن و حدیث.